מקצועות שמתו: אחי, יש עליך גרוש?

תמיד אמרו לי שבניתי חלום
אז הלכתי עם ההמון
כשהיה צריך לחרוש או לשאת רובים
התייצבתי, מוכן לעבוד.

תמיד אמרו לי שבניתי חלום
ששלום ותהילה יהיו תיכף
אז למה אני צריך לעמוד בתור, לחכות ללחם?

בניתי פעם מסילת ברזל, נתתי לה
נגד הזמן לרוץ
בניתי פעם מסילת ברזל, היא כבר גמורה
אחי, יש עליך גרוש?

בניתי פעם מגדל, עד השמש
לבנים ומלט גדוש
בניתי פעם מגדל, הוא כבר מוכן
אחי, יש עליך גרוש?

פעם, בחליפות חאקי, ואו, נראינו פיצוץ
היה מלא יאנקי-דודל די-דאם
חצי מיליון מגפיים שעטו לגיהנום
ואני הייתי המתופף הקטן

תגיד, אתה לא זוכר, קראו לי אל
כל הזמן, אל, הם אמרו
למה אתה לא זוכר, אני חבר'ש'ך
תגיד, אחי, יש עליך גרוש?

פעם, בחליפות חאקי, ואו, נראינו פיצוץ
היה מלא יאנקי-דודל די-דאם
חצי מיליון מגפיים שעטו לגיהנום
ואני הייתי המתופף הקטן

תגיד, אתה לא זוכר, קראו לי אל
כל הזמן, אל, הם אמרו
למה אתה לא זוכר, אני חבר'ש'ך
תגיד, חבר, יש עליך גרוש?

השפל הכלכלי של 1929 הוליד שיר מיתולוגי אחד לפחות, זה שקראתם עכשיו. Brother, can you spare a dime? הפך לשם נרדף לתקופה כולה.

התרסקות ענף הנדל"ן נמצאת פה, אבל גם פערים חברתיים, ירידה מנכסים בכלל, חיים על סף רעב, מה לא. ומעל כל אלה מרחף הצל הגדול – צל האכזבה. העובד הכללי, הפקק, עשה את שלו בשירות הקדמה. אחרי שארה"ב כולה חטפה מכה כואבת, אותו עובד הגיע לפת לחם. לא רעב "אמיתי" כמו שחוו הכורים, למשל, אבל עוני. מרגע שאיבד את האמונה בחזון ובקדמה, איבד העובד הכללי את עצמו. שוב לא היה אזרח מועיל וישר, אלא בורג במערכת, שנזרק לאחר השימוש.

המילים אומרות הכל בישירות, ויחד עם זאת יש בהן מינון מדויק של תום ושל  מרירות, של פליאה ושל אירוניה. איך ייתכן שיורדים כך מנכסים בן לילה? איך העתיד, הקדמה, הפאר, הופכים למגדלים פורחים באוויר?

אפשר להקשיב ל"אחי" ברשת, בגרסה של בינג קרוסבי, או לחפש את הגרסה של אל ג'ולסון. היתה פעם סדרת רדיו של יצחק נוי, נדמה לי, שעסקה בתולדות המוזיקה האמריקאית הפופולרית. משם אני יודעת לזמזם אותו, וכל שמיעה נוספת מעוררת צמרמורת של היזכרות.

עוד מקצועות שמתו, ולמה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אבנר שץ  On 15 ביולי 2003 at 12:22 pm

    יש עוד מספר גירסאות מעולות – טום וויטס, ג'ודי קולינס, בין השאר.
    שיר מצמרר.

  • אביבה  On 15 ביולי 2003 at 12:49 pm

    ביצע את זה. אבל אני חסידה שוטה של גרסאות ישנות.

  • יואב  On 15 ביולי 2003 at 12:57 pm

    עדיף לשמוע גרסה החיה שהוא ביצע לשיר הזה. אחד מהשניים:

    Net Aid או במופע של פאברוטי וחברים בשנת 2000

    אין מה להשוות. ביצועים מדהימים.

  • ליני  On 16 ביולי 2003 at 9:36 am

    אני העובד הקטן, ואיני מזדהה עם ההשוואה. אני ובעלי עובדים מגיל צעיר (בעלי כבר מגיל 11 עם עליתו מאירן ) אבל בעבודה קשה, חסכנות והשקעה אנחנו היום במצב טוב ויותר ( כולל שלושה ילדים נשואים, משכילים בעלי תואר שני ושלישי ונכדים) ואיננו מןכנים יותר לפרנס טפילים !!!

Trackbacks

להשאיר תגובה

