It's Alive!

פורסם במדור "המעבדת" ב"גלובס", מארס 2002.

אף פעם לא הספקנו לעצמנו. תמיד רצינו יותר, ואת פרנסיס פוקויאמה (Fukuyama) זה מדאיג. מדאיגים אותו הניסיונות לשפר בני אדם בצורה גנטית, במקום בחינוך ובחישול האופי. הוא לא אוהב קיצורי דרך כאלה, האיש שכתב את "קץ ההיסטוריה", ועכשיו גם את הספר "העתיד הפוסט-אנושי שלנו: השלכות המהפכה הביוטכנולוגית" (וההוצאה שתתרגם אותו לעברית תזכה לשכר בעולם הזה ובעולם הבא). הרגולציה בתחום חלשה מדי, הוא אומר, מול טכנולוגיות מבשילות כמו שיפור גנטי, הנדסת רקמות, שיבוט תאי גזע ושיבוט בעלי חיים.

הביוטכנולוגיה מאיימת לטשטש, אומר הספר, את הקו הקיים בין טיפול במחלות ובין טיפול שנועד לשרת את היהירות האנושית והשאיפה לשלמות – מוויאגרה ועד סריקה גנטית של עוברים. כמובן, אפשר לומר לפוקויאמה שהיהירות האנושית תמיד היתה קיימת, והיא רק מוצאת לעצמה כלים חדשים בכל דור. ובכל זאת, הוא טוען, ההרפתקנות הביו-רפואית לא תעשה טוב לאנושות.

לא צריך להרחיק כדי לראות מה היא כן עושה לאנושות, ודווקא מהצד ההפוך. חוקרי המרכז להנדסת ייצור (MEC) באוניברסיטת קארדיף האנגלית הודיעו כי הם בונים גוף אנושי מלאכותי. שתי גופות, ליתר דיוק, זכר ונקבה. הבסיס הוא בני אדם שנסרקו בהדמיה, והטכנולוגיה היא זו המשמשת לייצור כלים וחלקי חילוף לתעשייה.

הכוונה היא למנוע ניתוחי גופות סיטוניים בבתי הספר לרפואה, כל אותם ניתוחים "לימודיים" שמטרתם רק ללמד היכן לבצע חיתוך ומה מיקומו של איבר זה או אחר. ומה ההבדל בין הבובות הללו למודלים המשמשים בניסויי בטיחות של רכב? הרקמות. השד יודע במה השתמשו בקארדיף, אבל הם אומרים שחומר הגלם דומה מאוד לרקמה אנושית. 

חברת Limbs and Things הבריטית היא שהזמינה את הפרוייקט, ושתי הגופות יצטרפו למלאי הקיים שלה: איברים מדומים, בלוטות מלאכותיות, ידיים שלא מחזיקות שום דבר, פנים שלא מביעות רגש ועורות סינתטיים שלא מכסים כלום. הכל משווק על ידי החברה לשוק ההכשרה של רופאים, מאבחנים ומנתחים. היא משווקת ל-30 מדינות בעולם ומציגה קטלוג מפורט, לידיעת הפקולטות לרפואה באשר הן. עכשיו, לראשונה, גם יעמוד לרשותה גוף האדם השלם.

הפרוצדורה הזו מאוד הגיונית, בעצם. מדובר בפרקטיות לשמה – למה להתעלל בגופות (אנושיות או חייתיות) כשאפשר להדגים חיתוך בניתוח על בובת דמה? אבל למתבונן מן הצד, היא נראית נהדרת ומזוויעה בו זמנית. נהדרת, כי הנה תיחסך מאיתנו המחשבה על חיתוכים של ממש שנעשים לריק. לבובות לא כואב. מזוויעה, כי לרגע אחד היא מטשטשת גבול נוסף: גבול האנושיות.

כי מהו היצור הזה, הגוף המלאכותי? זה אדם, זו מכונה? הוא ההפך מרקמה אנושית, ולמרות זאת דומה לה עד אימה. הוא בא להקל על סבל פיזי, אבל יוצר דיסוננס נפשי. הוא "נראה כמו", אבל אינו כזה באמת. משמש לאותו צורך, אבל נזרק בתום השימוש. הוא וירטואלי, לא ממשי, אבל גם פיזי ברמה הפשוטה ביותר. השיפור בטכנולוגיית הייצור הפך אותו למאיים – בובות ומודלים אנושיים פרימיטיביים הם צעצועים נחמדים. כשהם באמת ייראו אמיתיים, תתחיל האימה.

כמובן, בינתיים התשובה ברורה – זה לא אדם. אין בו נשמה. אבל הגבול המטושטש לא צפוי להתבהר, כי טכנולוגיות חדשות מוסיפות לו כל הזמן. גם באיבר אנושי מהונדס, שיגדל במעבדה, אין נשמה. האם הוא עדיין אנושי? מישהו יצטרך לחשוב על השאלה הזו.

מהפכות מחשבתיות לא מתרחשות בן לילה. הן חולפות על פנינו בשרשרת של אירועים, שכל אחד לכשעצמו מנותק ומבלבל מדי כדי להתאימו למסגרת המציאות הקיימת. רק לאחר שהצטברה שרשרת כזו של אירועים, ניתן למצוא איזו קוהרנטיות. והתחושה אומרת, שמהפכה מחשבתית לפנינו, ושהיא אחד הצעדים – לא המסמל ביותר, לא החשוב ביותר, לא הדרמטי ביותר – אל עבר הצורך לעדכן את התפיסות של אדם ומכונה. של גוף ונפש. של וירטואליה ומציאות.

וכמו בכל מהפכה מחשבתית, נתעורר בוקר אחד ולא נצליח להיזכר איך ולמה אחזנו פעם בתפיסה אחרת. הזיכרון בוגדני הוא, והעתיד חלקלק כצלופח. יום אחד, אולי, גם נתפוס אותו בקצה הזנב, ולשם אנחנו ממהרים. והנה, עומד פרנסיס פוקויאמה ומנסה לסמן לנו לעצור. אבל נורא קשה לשמוע אותו ברעש הזה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אביבה  On 7 במרץ 2004 at 10:24 pm

    בכל אופן, היא לא מה שאתם חושבים

    http://www.limbsandthings.com/uk/products.php?partno=60227

    מדובר במודל שמאפשר למנתחים לתרגל עבודה עם, אהמ, שרירים טבעתיים.

  • גדי  On 7 במרץ 2004 at 11:03 pm

    וגם רואים שזה היחצ"נים של החברה הביאו לך.

  • שטות-ניק  On 7 במרץ 2004 at 11:28 pm

    מי לעזאזל רוצה עולם מושלם ?
    תכלית קיומינו היא לחזור שוב ושוב (מי אמר סיזיפוס) ולשפר את עצמינו כיחידים, ואת עצמינו כחברה – עולם מושלם הוא עולם טוטאליטרי נוסח המטריקס.
    כשאין חופש לבחור או לטעות, אין מבחינתי חיים.

  • שטות-ניק  On 7 במרץ 2004 at 11:56 pm

    THE MIGHTY EVOLUTION
    סופו של תהליך תיקון גוף האדם (כשאת הנפש הערטילאית, החמקמקה והאפילה משאירים מאחור), הוא יצירת מכונה או פלטפורמה אימורטלית שתשא את הנפש לאופקים הרבה יותר רחוקים ממה שאנו בני התמותה מכירים. מה התכלית של כל זה ? האם מתקיימים דיונים אקדמאיים מסודרים בנושא (בטח בספרות המד"ב נגעו בזה רבות – אשמח להפניות), על מה שבקצה התהליך ?

  • קרעכצן  On 8 במרץ 2004 at 8:16 am

    במעבדה שתגדל אותו לא תהיה נשמה

  • אביבה  On 8 במרץ 2004 at 2:03 pm

    ההפניה הכי חשובה למד"ב שעוסק בגוף מול האנושיות היא כמובן "בלייד ראנר". השאלה לדיון שם היא: אם זה נראה כמו אדם, מתנהג כמו אדם אבל מרגיש רק-כמעט כמו אדם, מה זה? מומלץ כמובן לקרוא את המקור "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות" של פיליפ ק. דיק, ספר שונה מאוד מן הסרט ונהדר לא פחות.

    אבל אם אתה שואל על כיוון ההתקדמות לעבר האלמוות (אני קצת לא מרוכזת, היתה אחלה מסיבה אתמול), אני מכירה בעיקר ספרים שעוסקים בהפרדה של הנפש והגוף. לוקחים את מרכז התודעה ומחברים אותו למכונות כך שימשיך להתקיים באופן בלתי תלוי בהזדקנות הגוף. הנפש נשארת נצחית. תמצא דוגמאות כאלה ב"ספינה המזמרת" (ספר קצת רגשני, אבל מילא), וב"נהר השכחה" של טרישה סאליבן, וגם ב"גן אידן". שני האחרונים חדשים יחסית (אולי אזכר אח"כ בקלאסיקות).

    המניעים שמתוארים שם לשמירת הנצחיות של הנפש הם בעיקר מסחריים ואפילו ציניים. העתידנים יהיו אולי יותר אופטימיים בנושא הזה מאשר סופרי המד"ב, אבל אני חושבת שסופרי המד"ב קשורים יותר למציאות ולטבע האדם.

  • שטות-ניק  On 9 במרץ 2004 at 2:16 am

    אביבה,
    תודה לך על הפרסום החוזר של הטור מעורר המחשבה הזה – הוא בהחלט גיבש וסידר מחשבות שחשבתי פה ושם לאחר השראתו של ספר, סרט או סדרת טלוויזיה (ע"ע לזרוס הקר). אני בהחלט אעשה שימוש בחלק מהפניותייך.

  • אביבה  On 9 במרץ 2004 at 11:07 am

    לפני שיתפסו אותי בפרטים: ב"גן אידן" בני האלמוות הם סייבורגים (לא נשמות שהופרדו מהגוף כמו שאפשר היה להבין מהתגובה הקודמת שלי).

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: