שערי רצון

תפוז ואז שזיף. זה מה שאכלנו היום בארוחת הפירות, חילופי עונות במהופך. זה כנראה עונתי – שאני שוב נוהה אחרי הדבֵקות הזו, לפני הימים הנוראים. חוזרת לזמזם פיוטים שנשלפו כאילו מתוך תת-מודע קולקטיבי. בפועל ודאי פשוט שמעתי מקטעים מהם באיזה קישור שמישהו הפיץ או מתוך חלון בית. בבית הישן-ישן, על ספה מפוספסת בחום כתום לבן, שרו פעם אבי ואחי את הפיוט ההוא. הקליטו את עצמם שרים (בטייפ שבו הייתי מקליטה תוכניות של שוש עטרי) ואז השמיעו שוב. זה היה הפסקול המשפחתי גם חודש אחרי החגים: בואו נשמע את עוקד והנעקד והמזבח. ובאמת האזנו שוב כי האוזן לא יכולה לסרב לניגון הזה גם בפעם האלף.

אני לא קמה לסליחות, אסירת תודה על כל חמש דקות של אובדן המודע בשינה. אבל השנה אצטרך להתנצל גם בפני עצמי, על ההזנחה המכוונת, על ההיצמדות למסלול של מקורות אכזב, על הדריסה היסודית של הרגשות בדרך. על הנטייה להפקיד את הכתיבה כמחליפה של כל חוסר – נמות מבפנים, מקסימום נכתוב. מה כל כך קשה לפתוח שערי רצון? חן וחסד ורחמים? המון אותיות גרוניות וכל כך הרבה רכות יש בזה. הבו לי רגע אחד כזה ואפתח לחן וחסד, כל כך מהר זה יתרחש. אבל כל היום מתעסקים בכסף ואוכל ואוטובוסים. לו לא היה לי כסף ולא היה לי אוכל, היה הרבה יותר קל, שכן הייתי מרגישה קצת פחות בודדה. את הרווח שהיה נשאר בין הקצת להרבה הייתי כבר ממלאה במשהו. כמו שסותמים פה כל דבר, אם לא בחומות של פירות מחוץ לעונה אז בטיגון והקפאה או בחיבוקים.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ורד נבון  On 8 בספטמבר 2015 at 6:21 pm

    "אסירת תודה על כל חמש דקות של אובדן המודע בשינה." איזה יופי של ניסוח. וגם על הנטייה "להפקיד את הכתיבה כמחליפה של כל חוסר…" בחיי שגם לי עלתה מחשבה כזאת היום, בהקשר של צילום אובססיבי. ואצלנו בבית לא שרו פיוטים, רק בבית סבא. לפעמים זה חסר לי. אשרייך. אבל גם אצלנו היה טייפ גדול שמקליטים "סלפי" ושומעים אלף פעם… תודה על הפוסט המזוקק, שכמו תמיד מעלה גם חיוך.

  • אורן כהן  On 9 בספטמבר 2015 at 11:07 am

    אפשר לסדר שתמשיכי לכתוב ככה, כמו שאת מפליאה לעשות, ולא תמותי מבפנים?

כתיבת תגובה

