סקירת ספרים: הטעות / לבד על מאדים / כתונת משחק

מפנה את שולחן הקפה (גם לספרים דיגיטליים יש שולחן קפה) וכותבת בקצרה על שלושה ספרים שקראתי לאחרונה.

הטעות / אנדוניס סמראקיס

העלילה פשוטה: אדם נעצר, טוען לחפותו, ושני אנשי השירות החשאי שמחזיקים בו נחושים להוכיח את אשמתו. אבל הספר הזה הולך ומתקלף, צורה לצד תוכן, בכרונולוגיה הבנויה רבדים-רבדים של מספרים מתחלפים, בגוף שלישי ובגוף ראשון. התחלופה והגרסאות החופפות חלקית דורשות מהקורא לבדוק שוב: רגע, מי אמר את זה, משרת המשטר או המתנגד לו? השאלה משרתת בדיוק את נקודות הדמיון בין שניהם. למרות שבספר שלוש דמויות עיקריות, יש בו רק שני מספרים – למנג'ר, מפקדו של החוקר, הדומיננטי מאוד בסיפור, אין כאן מונולוגים בגוף ראשון. מי שיוצר את הדיבור הם השניים המקבילים, החוקר והעציר. ומתוך הדיאלוג שביניהם, ככל שחולף הזמן בעלילה מה שאנחנו חושבים עליהם מתהפך פעם ופעמיים.

הטעות שבשמו של הספר מתחוורת בכל המישורים: בתכנית החקירה, בתקוותיו של העציר, בהנחות המוקדמות של הממונים על טבע האדם, בניסיון של הפקודים להיות מי שאינו אתה; בהסתרה הכפויה, בנאמנות השגויה. כל זה ארוג באריג מותח מאוד ומתובל באבסורד בריא ובאהבת חיים עזה. הלב נכמר ומתכווץ חליפות, מתרגש ומצווה על עצמו להפסיק לקוות, בעת ובעונה אחת. ספר מופת, מהסוג שנוטה להיכתב במדינות טוטליטריות שבהן המדינה והנפש נתונות במלחציים גדולים. אחפש עוד ספרות יוונית חדשה.

 

לבד על מאדים / אנדי וויר

ספר שלכאורה לא זקוק לי או להמלצותיי, הוא היה רב מכר היסטרי, ודווקא מהספר השני של מחברו ("ארטמיס") די נהניתי. אבל "לבד על מאדים" עצבן ושעמם אותי. ברגיל אני אוהבת מד"ב קשה, טכני, שבו העלילה יכולה לקום וליפול על חישובים של שברירי אחוזים או על יכולת הריתוך של איזה חומר אל דפנות החללית. כאן החישובים הטכניים מרהיבים אבל הכל חלול ומקומם, כי הגיבור, מארק וואטני הוא קולב שטוח וחסר מאפיינים אנושיים. כל רצונו לשרוד, זה מובן, והוא מתאמץ ומצליח – אבל אין לו רגש שלילי אחד, הוא לא נוטר טינה לאיש, לא מתחרט על דבר, לא רק שחיים אישיים אין לו – אפילו צל צלה של משאלת מוות אין לו. למה שאזדהה אתו? תנו לנו וואטני זועם, משתגע, שמחריב את הכוכב "שלו" במחאה, שעושה בושות בשידור החי הגלובלי. לא ילד טוב ירושלים שנהנה מהומור גננות חביב בזמן שהוא מגדל תפוחי אדמה ומפרה אותם בדשן של עצמו.

יתירה מזו: כבר אמר מי שאמר, שכמות המשאבים הנשפכת בספר על הצלתו של אדם אחד ממאדים היתה יכולה לפתור את בעיית הרעב העולמי. לא רק שזה נכון, אלא שספר ביקום מקביל שבו הממשלה מנתקת את השידור ממאדים ומשאירה את האסטרונאוט הבודד לגווע שם, היה עושה צדק של ממש עם הספר. כי וואטני הוא אולי מכונת הישרדות, אבל לא מעניין בכלל. מה שלא גורע מחשיבותו בתור אדם, אך מבטל את סיבת קיומו כדמות ראשית. שלום ותודה על תפוחי האדמה.

כתונת משחק / תמי שני

מה רוצה אמן, אמנית צעירה לצורך העניין? שמישהו יראה, ינחה, יאשר. כקוראת התאהבתי תוך רגע במורה לאמנות של הגיבורה באותו אופן שבו היא התאהבה בו: באופן מתמסר אך גם חשדן. מה לכל הרוחות לא בסדר בגבר המבוגר והנשוי שתובע שוב ושוב אינטימיות? למה לדחות אותו, למה להמשיך אתו? הצדדים שקולים מבחינתה. יש פה אהבה עזה, חד פעמית, אבל גם לא בשלה, כמו יצירת בוסר של אמת, שטרם הושלמה. הצרימה מול הסביבה, שאינה חשה בהתבגרות המואצת של האמנית הצעירה, מוסיפה לתחושת המראה המעוותת, כפילות האני, כמו דימוי עצמי של מתבגרת שרואה הכל בחלקים, מנתחת את גופה איבר-איבר. שמה לב לחלקי גוף של האהוב, כל אחד לחוד, במקום אל כל כולו כאדם. הצרימה אצלה נעלמת רק כשהוא חוזר להיות מורה-מנחה ולמקד את מבטו בה, לראות אדם שלם ומהלך חיים במבט-על.

אפשר להתרעם (מוסרית) על הצידוקים שהמורה מוצא לנערה לשם המשך הרומן ביניהם, אבל יש בהם גרעין אמת: לפעמים אנשים נמשכים זה לזה בחוזקה ובעל כורחם, כדי להשלים משימה רגשית משותפת. ומה קורה כשרק אחד הצדדים השלים אותה, זז הלאה, והשני נותר עומד עם השברים בידו? כאן עומדת למבחן אמנות הסיפור של האדם היחיד: האם יצליח להתעלות, לדמיין, להנדס את הסיפור מחדש כך שיגשר על הכאב (זו כמובן האמנות, ובה עוסק הספר, יותר מאשר באהבה). בחלק השני של הסיפור הופכים החיים ליצירה ספרותית וההפך, באופן מתעתע שאולי נעשה כבר בספרות בעבר, אך עדיין עומד חזק ומכאיב אצל המספרת המסוימת הזו. הלשון ואופן החשיפה של פרטים הם חלק בלתי נפרד מכל זה, ומלוטשים כאן היטב. לא הכרתי את תמי שני אבל אמתין לספרה הבא.

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: